Kuva: AOP

Suomessa toimii useita myyntilahkoja – tuhansia huijattu mukaan!

09.02.2015 07:15 - Mikko Räsänen

Kun verkostomarkkinointiyritys vie toimintansa liian pitkälle, alkaa se muistuttaa vaarallista uskonlahkoa.

Jotkut tekevät verkostomarkkinointia saadakseen sillä pieniä lisätuloja, ja toiset panostavat siihen enemmän ansaitakseen sillä koko toimeentulonsa. Joissakin verkostomarkkinointiyrityksissä toiminta alkaa muistuttaa jo uskontoa, sillä mukaan lähteneet korvaavat terveen järjen sokealla uskolla yritykseen ja sen edustamaan tuotteeseen.

Yksi tällainen esimerkki on keväällä 2008 kaatunut pyramidihuijaus Wincapita. Siihen mukaan lähteneet uskoivat Wincapitan ja sen perustajan puheita siitä, että yritys tekee sijoitetuilla rahoilla valuuttakauppaa ja saavuttaa 400 prosentin tuotot. Kun toiminta paljastui huijaukseksi ja poliisit tiedottivat, että Wincapita ei ole tehnyt lainkaan valuuttakauppaa, eivät sadat tai jopa tuhannet mukaan lähteneet uskoneet poliisia. Lopulta myös Wincapitan perustaja myönsi, että valuuttakauppaa ei koskaan oltu tehty. Silti lukemattomat mukana olleet uskoivat edelleen niin sokeasti jo kaatuneeseen yritykseen, että kieltäytyivät uskomasta tähän.

Wincapita lienee Suomen historian suurin pyramidihuijaus, mutta sen jäsenistössä nähty sokea usko selvään huijaukseen ei ole tavatontakaan muissakaan verkostopyramideissa. Ruotsalainen lahkotutkija Karl-Erik Nylund onkin lanseerannut termin ”Myyntilahko” kuvaamaan verkostomarkkinointiyrityksiä, jotka muistuttavat enemmän uskonlahkoja kuin perinteisiä yrityksiä.

Uskonlahkoissa palvotaan Jumalaa, mutta myyntilahkossa jumalasemassa ovat pyramidin huipulla olevat johtajat ja ennen kaikkea raha.

- Myyntilahko on sellainen lahko, jossa mammona on Jumala. Jossa siis nää johtajat haluavat saada niin suuret rahat kuin mahdollista niin vähällä työllä kuin mahdollista. Työn tekee jalkaväki. Kun heidät on käytetty loppuun niin rahat on kuitenkin tallessa tuolla ylhäällä. Se on myyntilahko. Hedonistinen lahko, Nylund kertoi MOT:n haastattelussa 2003.

Yhteisiä piirteitä on muitakin. Jotkut herätysliikkeet tai lahkot järjestävät erilaisia herätyskokouksia, joissa uskosta puhutaan hurmoksellisessa hengessä ja lavalla käy ihmisiä todistamassa sitä, miten usko on muuttanut heitä tai miten ovat kokeneet ihmeparantumisia.

Myyntilahkot järjestävät herätyskokouksia muistuttavia eventtejä. Siellä lavalle nouseville johtajille hurrataan kuin yli-ihmisille. Lavalle myös tuodaan herätyskokoushengessä rivijäseniä, jotka kertovat tarinoita siitä, miten kyseinen yritys on muuttanut heitä.

MOT:n haastattelussa 2003 Nylund puhui Nature’s Own –nimisestä verkostoyrityksestä, mutta hänen kommenttinsa sopivat täydellisesti myös moneen nykyään toimivaan yhtiöön.

- Siis tässä liikkeessä perusajatus ei ole hengellinen. Mutta jos mammona on Jumala niin myös itse tässä organisaatiossa ja sen ympyröissä on hyvin monta hengellistä ainesta, että tavallaan melkein niin kun pelastuskokouksenlainen ilmiö. Taputetaan käsiä ja huudetaan ja osoitetaan melkein niin kun pelastusiloa, että ollaan onnistuttu. Ja kiitetään tavallaan mammonaa, että ollaan onnistuttu.

Suomessa toimiva Uskontojen uhrien tuki ry on tehnyt 16-kohtaisen listan, joiden avulla voi määritellä uskonlahkojen vaarallisuutta. Samaa listaa voi soveltaa myös, kun yrittää arvioida, onko verkostomarkkinointiyrityksen kohdalla kyse myyntilahkosta. Radio Cityn uutis- ja sisältötoimituksen selvityksen perusteella Suomessa toimii useita verkostomarkkinointiyrityksiä, joissa on ainakin joitakin myyntilahkojen tuntomerkkejä. Yrityksissä on mukana tuhansia suomalaisia.

Alla nähtävissä Uskontojen uhrien vaarallisten lahkojen merkkien lista. Sen yhteydessä Radio Cityn laatimat vastaavat tuntomerkit myyntilahkoille. Mitä useampi alla olevista väittämistä osuu, sitä vaarallisemmasta lahkosta on kyse.

Vaarallisen lahkon tuntomerkkejä

1. Sisäinen kontrolli: miten paljon lahko määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville.

Myyntilahkossa: Miten paljon organisaatio määrää jäsenensä kulutustottumuksista. Onko tämän pakko ostaa oman yrityksen tuotteita, koulutusmateriaaleja tai osallistuttava maksullisiin koulutuksiin? Kannustaako yritys värväämään perheenjäseniä ja ystäviä mukaan ja onko miten tarkkaan värväysyrityksistä on raportoitava? Kehotetaanko jäseniä ostamaan yrityksen osakkeita?

2. Johtaja(i)n autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.

Myyntilahkossa: Yrityksen perustajat ja korkeimmat ylälinjalaiset nähdään erehtymättöminä auktoriteetteina, joita ei sovi kyseenalaistaa.

3. Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet.

Myyntilahkossa: Organisaation vastustaminen, sen toimintatapojen kyseenalaistaminen tai tuotteiden arvostelu ei ole hyväksyttyä. Ylälinja opettaa alalinjalle valmiit mielipiteet ja vastaukset, joita näiden pitää käyttää, jos kohtaavat yritystä kohtaan esitettyä kritiikkiä.

4. Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön.

Myyntilahkossa: Jos verkostomarkkinointiin mukaan lähtenyt ei menestykään, nähdään hänen olevan yksin ainoa syyllinen menestymättömyyteensä. Joko hän ei ole yrittänyt tarpeeksi tai ei ole ollut tarpeeksi kärsivällinen. Ei nähdä mahdollisena, että tuotteilla tai verkostokonseptilla voi olla vaikutusta lopputulokseen.

5. Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.

Myyntilahkossa: Kuviteltuja vihollisia nähdään kaikkialla. Pyramidihuijauksia tutkivien viranomaisten motiiveja epäillään. Nettifoorumeilla julkaistut kriittiset kirjoitukset leimataan kateellisten tai entisten ja epäonnistuneiden työntekijöiden kirjoittamiksi. Jos löytyy tieteellisiä tutkimuksia, jotka vievät yrityksen tuotteilta uskottavuutta, ei niitä suostuta uskomaan.

6. Maailmankielteisyys: näkeekö lahko "maallisen" elämän lahkon ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se lahkoon kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain lahkon sitoutuneet jäsenet pelastuvat.

Myyntilahkossa: Lahkon ulkopuolella olevat nähdään surullisina oravanpyörän uhreina, jotka eivät pärjää taloudellisesti ja eivät saa päättää omasta elämästään. Vain omassa yrityksessä mukana olevat nähdään menestyjinä ja oman elämänsä herroina. Puhutaan heitä odottavasta taloudellisesta riippumattomuudesta ja passiivisista tuloista.

7. Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin.

Myyntilahkossa: Värvättäville ei kerrota etukäteen, mihin heitä ollaan houkuttelemassa mukaan, vaan puhutaan korkeintaan "huikeasta mahdollisuudesta". Mukaan värvättävät yritetään saada liittymään mahdollisimman nopeasti ennen kuin he ehtivät kysellä tutuiltaan mielipiteitä yrityksestä tai mennä nettiin etsimään lisätietoa. Mukaan lähteneitä on kielletty kommentoimasta yrityksen asioita julkisesti.

8. Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen.

Myyntilahkoissa: Mukana olevia rohkaistaan viettämään aikaansa muiden mukana olevien kanssa käymällä esimerkiksi viikottaisissa hengennostatustilaisuuksissa. Toimintaa arvostelevat kaverit ja läheiset leimataan negatiivisesti ajatteleviksi pessimisteiksi, joiden seuraa kannattaa vältellä.

9. Uusien jäsenien värväys: kuinka paljon painoa annetaan uusien jäsenien hankkimiselle ja lähetystyölle.

Myyntilahkoissa: Tuotteiden myynti on sivuseikka. Rikastuakseen on välttämätöntä värvätä uusia jäseniä ja alkaa koota alleen omaa "organisaatiota".

10. Peiteryhmät: kuinka suuri määrä lahkolla on sen määräysvaltaan kuuluvia ryhmiä, joilla on toinen nimi kuin lahkolla, esim. peiteyhtiöt ja "hyväntekeväisyysjärjestöt", joiden tosiasiallinen tarkoitus on tuoda lisää kannattajia ja rahaa.

Myyntilahkoissa: Verkostoyrityksen johtajilla on useita muita yrityksiä, joiden tarkoituksena on puristaa jäseniltä vain lisää rahaa johtajille. Näiden yritysten kautta saatetaan esimerkiksi järjestää yrityksen maksullisia koulutuksia, myydä yrityksen mainosmateriaalia, järjestää maksullisia hengennostatustilaisuuksia tai julkaista kirjoja, joita jäsenille sitten suositellaan.

11. Varakkuus: kuinka paljon rahaa ja/tai omaisuutta lahkolla on käytössään tai se pyrkii haalimaan; miten paljon jäseniä painostetaan lahjoittamaan omaisuuttaan lahkolle (esim. kymmenykset tuloista, "erikoiskolehdit", lahkolle testamentatut perinnöt).

Myyntilahkoissa: Kuinka paljon mukana olevia painostetaan käyttämään omaa rahaansa organisaation hyväksi esimerkiksi ostamalla organisaation tuotteita, opetusmateriaaleja, käyntikortteja, maksullisia koulutuksia, seminaarimatkoja, ym.

12. Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa.

Myyntilahkoissa: Onko organisaatiossa mukana vaikutusvaltaisia tai tunnettuja ihmisiä? Yrittääkö yritys vaikuttaa yhteiskuntaan esimerkiksi mustamaalaamalla viranomaisia, ottamalla yhteyttä päättäjiin, keräämällä nimiä addresseihin, ym.

13. Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä.

Myyntilahkoissa: Seksuaalista manipulaatiota ei tiettävästi esiinny myyntilahkoissa.

14. Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla.

Myyntilahkoissa: Asiakassuhteen lopettaminen pyritään estämään kaikin keinoin. Vaikka kyse olisi tereydellisistä syistä, yritetään puhua asiakas ympäri. Sama pätee mukana oleviin partnereihin. Lähtevät leimataan luovuttajiksi.

15. Väkivallan hyväksyminen kun johto harjoittaa sitä tai on kyse liikkeen edusta.

Myyntilahkoissa: Toiminnassa mukana olevat ovat valmiita vaikka rikkomaan lakia puolustaessaan yritystään. Yrityksestä kriittisesti puhuvia tai kirjoittavia uhkaillaan. Yrityksen edun nimissä ollaan valmiita suoraan toimintaan. Lue täältä, mitä tapahtui, kun suomalaiset verkostomarkkinointikriitikot yrittivät 2006 kokoontua vuokraamassaan kabinetissa.

16. Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua.

Myyntilahkoissa: kyvyttömyys sietää yritykseen, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua.

Voice julkaisi tänään erään myyntilahkoon huijatun naisen avoimen kirjoituksen omista kokemuksistaan tuollaisessa organisaatiossa. Lue kirjoitus täältä.

Kilpailut

Uusimmat