Kuva: Insomniac

"Tiedämme tehneemme parhaan pelin" - Peliennakko: Spider-Man (PS4)

02.08.2018 17:00 - Henri Laukka / henri.laukka@bauermedia.fi

Spider-Man, Marvelin tunnetuimpiin kuuluva sarjakuvahahmo, saavuttaa historiassaan uuden luvun tähdittäessään syyskuussa ilmestyvää uutta videopeliä. Ainoastaan PS4 -konsolille julkaistava peli näkee päivänvalonsa syyskuun seitsemäs päivä.

Matkustin helteisen heinäkuun lopulla Tanskaan, Kööpenhaminaan, testaamaan pelin lähes valmista versiota ja istahdin samalla alas peliä työstävän Insomniacin markkinointijohtaja Ryan Schneiderin kanssa. Vankkumattomaksi Spider-Man faniksi tunnustautuva Schneider hymyilee tiedustellessani, millainen projekti pelin kehitystyö on ollut tekijätiimille.

- Spider-Manin parissa työskentely on ollu kuin pitkä ja antoisa matka, joka on sisältänyt paljon tunteita. Suurimmat tunteet tämän matkan aikana ovat olleet ilo ja innostus! Voin tosin puhua vain omalta kohdaltani, mutta uskon, että kaikki Insomniacilla allekirjoittavat sanani. Tuntuu kuin olisimme saaneet lapsuuden muistomme aikuisuuteen ja juhlia hahmoa, joka on ollut iso osa meitä, kun kasvoimme!

(kuva: Insomniac)

Ryanin sanoja ei voi vähätellä, sillä hänen lapsuudessaan Spider-Manin hahmo puhkesi kulta-aikaan, jolle ei näy vieläkään loppua.

- Lapsina pukeuduimme kuin Spider-Man, luimme sarjakuvia ja katsoimme sarjoja ja animaatioelokuvia; olimme pesunkestäviä Marvel ja Spider-Man faneja! Nyt saamme osallistua tuon hahmon tarinaan ja historiaan tavallamme ja se on rehellisesti sanottuna minulle urani ehdoton huippukohta, Schneider kertoo hymyillen.

Tiukoista laatukriteereistään tunnettu Marvel on Schneiderin mukaan ollut yhteistyökumppanina yllättävän salliva. Yhtiö ei ole asettanut pelistudiolle juuri minkäänlaisia luovia rajoitteita. Luottamus Insomniacin osaamista kohtaan on ollut vankkumatonta.

- Yhteistyö on ollut avainsana! Marvelin pelistudio sijaitsee 15-minuutin ajomatkan päässä Insomniacin Burbankin toimipisteestä, joten olemme olleet tekemisissä runsaasti. He ovat antaneet meille runsaasti vapauksia pelin suhteen ja olemme erittäin kiitollisia heidän luottamuksestaan, ja että olemme saaneet luoda omanlaisemme Spider-Manin.

(kuva: Insomniac)

Ikonisista sarjakuvahahmoista puhuttaessa Schneiderin viimeisin virke saattaa särähtää monien korvaan. Ja pahasti. Fanit ovat aina varpaillaan pienenkin hahmomuutoksen suhteen, joten pelikehityksessä sallitut vapaudet ovat myös ilmeinen riski. Minkälaisen Peter Parkerin Insomniac esittelee tulevassa Spider-Man videopelissä ja millä tavalla tarinaa kerrotaan?

- Meidän Peter Parkerimme on täysin uusi tuttavuus! Hän ei ole enää lapsi, vaan 23-vuotias mies. Hän ei myöskään enää opiskele, vaan yrittää löytää paikkansa maailmassa tutkimusapulaisena. Hän on myös risteyskohdassa jossa yrittää päättää, että haluaako tai kykeneekö hän enää olemaan supersankari. Onko Spider-Manilla tulevaisuutta, Schneider summaa.

- Tarinallisuus ja kertomus elävästä elämästä sekä superihmisten inhimillistäminen ovat olleet yksi tärkeimmistä tavoitteista peliä käsikirjoittaessa. Peter, Mary-Jane, Tohtori Otto Octavius… tapaamme niin paljon tuttuja hahmoja, jotka kaikki ovat kasvaneet ja muuttuneet vuosien saatossa! Tämä on antanut meille loistavan pohjan luoda hienoja tarinallisia hetkiä, joita pelaajat pääsevät kokemaan matkan aikana.

Supersankaritarinassa täytyy olla myös superpahiksia. Mitä ikonisia hahmoja pelaaja tapaa tulevan Spider-Manin tarinan aikana? Schneider menee kysymyksen edessä hieman salamyhkäiseksi.

- Luonnollisesti en voi paljastaa kaikkia pelissä olevia pahiksia, enkä kaikkia muistaisikaan, sillä heitä on niin monta! Täytyy kuitenkin mainita Martin Lee, eli Mr. Negative, yksi pelin keskeisistä hahmoista. Martin on siviilissä Spider-Manin parhaita ystäviä, hyväntekijä, joka auttaa kodittomia, mutta omaa myös pahiksen persoonan. Pelin aikana nämä kaksi maailmaa törmäävät ja Mr. Negative ajautuu lopulta sotaan sankarimme kanssa, Schneider paljastaa.

(kuva: Insomniac)

Taisteleminen supervoimaisia vihollisia vastaan kuulostaa lähtökohtaisesti kaoottiselta, hektiseltä ja sekavalta. Schneiderin mukaan tiimi on kuitenkin onnistunut sitomaan kaiken kasaan selkeäksi kokonaisuudeksi.

- Kun olet fanittanut Spider-Mania niin kauan kuin me olemme, tiedät, kuinka hän liikkuu ja kuinka pelaajat haluavat hänen liikkuvan. Taisteluiden rytmin ja sujuvuuden säilyttäminen oli tietysti haaste, mutta onnistuimme selättämään sen hienosti, Schneider kertoo.

- Pelaaja voi käyttää taisteluissa apunaan seittejä, Spider-Manin vaistoja sekä osittain tuhoutuvaa ympäristöä. Perinteisten kamppailuliikkeiden lisäksi Spider-Manilla on käytössään erilaisia gadgeteja ja kykyjä joilla kyykyttää vastustajiaan. Näistä molemmat avaavat pelaajien käyttöön erilaisia pelitapoja, joten jokainen voi löytää oman tyylinsä olla Spider-Man!

(kuva: Insomniac)

Yksi pelimaailman haastavimmista ja tärkeimmistä asioista on Schneiderin mukaan ollut New Yorkin mallintaminen avoimeksi maailmaksi, jossa on kuitenkin rajoitteita. Spider-Manin täytyy liikkua kuin Spider-Man, mutta koko maailma ei silti voi olla hänellekään avoin.

- Ensimmäinen prioriteettimme maailmaa luodessa oli tehdä Spider-Manin liikkumisesta mahdollisimman sulavaa. Pelialueena toimivan Manhattanin betoniviidakot ja niissä liikkuminen seittejä käyttämällä täytyi saada toimimaan täydellisesti. Mielestäni onnistuimme siinä erinomaisesti. Pelialue on tietysti pitänyt rajoittaa koskemaan Manhattanin saarta, mutta kokonsa puolesta se on valtava, Schneider sanoo käsiään levitellen.

- Pelaaja pääsee liikkuessaan oikeasti kokemaan, millaista on olla Spider-Man New Yorkissa, heilahdellen seittien mukana rakennuksesta toiseen, kiiveten niiden kylkeä ja loikkien alas pilvenpiirtäjien huipulta! Se on paitsi hauskaa ja nopeaa niin myös äärimmäisen sulavaa. Tämän lisäksi Peter taitaa myös parkourin taidot, joten jalkaisin liikkuminen on myös mahdollista. Tällä tavalla pääsee myös tapaamaan New Yorkin persoonallisia asukkaita! Kaupunki on tietysti myös täynnä erilaisia sivutehtäviä, kerättäviä esineitä, valokuvattavia nähtävyyksiä ja torjuttavia rikoksia. Tekeminen ei siis lopu kesken!

(kuva: Insomniac)

Kymmenminuuttinen haastatteluaika on ohi, mutta kysyn Schneiderilta vielä yhden kysymyksen. Onko syyskuussa julkaistava Spider-Man sarjan paras peli tähän mennessä?

- Tiedämme tehneemme parhaan pelin minkä pystyimme. Me tiedämme sen, me uskomme siihen, ja uskomme myös, että pelaajat ja hahmon fanit tulevat rakastamaan sen pelaamista, Schneider sanoo ja hymyilee jälleen.

Spider-Man julkaistaan yksinoikeudella Playstation 4:lle 7. syyskuuta.

Lue myös: "Totaalinen kaaos on pelin suola" - Arvostelussa: Vampyr (PS4)

Kilpailut

Uusimmat