Kuva: Sony

"Julma, haastava ja vaarallinen maailma" - Peliennakko: Days Gone (PS4)

18.03.2019 18:00 - Henri Laukka - Luettu 848 kertaa

Playstation 4:lle huhtikuussa julkaistava Days Gone osoittautuu ennakkopelin perusteella todelliseksi avoimen maailman selviytymiskauhupeliksi.

Matkustimme Kööpenhaminaan ennakkopelaamaan 26. huhtikuuta Playstation 4:lle yksinoikeudella julkaistavaa Days Gone -peliä ja jututimme samalla pelinkehityksestä vastanneen Bend Studiosin animaatiopäällikkö Emmanuel Rothia. Pelaaja hyppää Days Gonessa entisen motoristin Deacon st. Johnin saappaisiin ja yrittää selviytyä pelimaailmassa ihmisiä metsästävien, ”freakereiksi” kutsuttujen, zombietyyppisten vihollisten keskellä. Maailmanlopun jälkeistä erämaata täplittävät lisäksi kultistien ja ryöstelevien ihmisten joukkiot, jotka tuovat lohduttomaan maailmaan omat vaaransa.

- Halusimme tehdä todella julman, haastavan ja vaarallisen maailman, Roth kertoo pelimaailman lähtökohdista.

- Deacon tekee parhaansa selvitäkseen ystävänsä kanssa ja yrittää luoda jotain parempaa. Selviytyminen ei ole elämää siinä mielessä, että Deaconin täytyy kaiken aikaa etsiä jotain, mikä saa hänet jatkamaan. Kaiken lisäksi Deacon joutuu vastuuseen ystävästään Boozerista, joka on haavoittunut pelimaailmassa riehuvien kultistien käsissä. Days Gonen maailma ei ole helppo paikka elää, Roth summaa.

Selviytymiskauhupelin tekeminen osoittautui varsin haastavaksi, sillä pelaajasta ei saa tehdä liian voimakasta ja jopa jumalan kaltaista olentoa, vaan maailmaan täytyy löytää täydellinen balanssi. Minkälaisia haasteita Bend Studios joutui kohtaamaan tämän tasapainon löytämiseksi?

- Kyllä se haastavaa oli. Halusimme tehdä pelaajasta selviytymiskykyisen esimerkiksi pelimaailmasta löytyvien resurssien muodossa, mutta ymmärsimme pian, että niitäkään ei saa olla maailmassa liikaa, ettei pelaaminen ole liian helppoa. Pelaajan täytyy tehdä pelissä valintoja esimerkiksi siinä, käyttääkö pelimaailmasta löytyviä kangaspaloja polttopullon vai siteiden tekemiseen. Kaikkia pelin resursseja voi käyttää moneen tarkoitukseen, joten valinnat ovat kaiken aikaa läsnä, Roth kertoo.

- Sama pätee pelimaailman taisteluihin. Pelaajan täytyy jatkuvasti miettiä, että ryhtyykö taisteluun vai vältteleekö vihollisia. Silkalla räiskinnällä ei pärjää, vaan pelaajan täytyy käyttää kaikkia käsillä olevia keinoja selviytyäkseen. Mielestäni onnistuimme näiden valintojen myötä luomaan peliimme jotain uniikkia.

(kuva: Sony)

Parituntisen testisession aikana valintojen merkitys oli ilmeinen. Moottoripyörällä avoimessa maailmassa matkustava pelaaja joutuu esimerkiksi miettimään, että ajaako suoraan seuraavaa päämääräänsä kohti vai tekeekö mutkan läheiseen pikkukylään varusteiden hankinta mielessään. Lisäksi moottoripyörä kuluttaa kaiken aikaa polttoainetta, joten matka saattaa jäädä löpön loppuessa lyhyeksi. Orgaanisesti pyörivää maailmaa täplittävät satunnaiset tapahtumat, jotka tekevät siitä varsin elävän tuntuisen.

- Tapahtumat olivat ehdottomasti peliä suunnitellessa tärkeässä roolissa. Kuvittele tilanne, jossa matkustat moottoripyörällä määränpäätäsi kohti, ja yhtäkkiä tien poikki vedetty ansalanka katkaisee matkasi heittämällä sinut pois pyörän selästä. Pian kimpussasi on joukkoryöstelijöitä ja joudut taisteluun elämästä ja kuolemasta. Tämä on vain yksi esimerkki peliin rakennetuista dynaamisista tapahtumista ja olemme niistä ylpeitä, Roth sanoo.

- Päivänajan kierron mukaan tapahtuvat eventit tekevät maailmasta elävämmän, kuten mainitsit, ja esimerkiksi freakerit liikkuvat päivän ajasta riippuen yhtenäisinä suurina laumoina ympäri maailmaa. Iltaisin ne nukkuvat luolissa ja hylätyissä taloissa, mutta päivisin pelaaja saattaa kohdata valtavan kokoisen lauman näitä nykiviä ja kauhistuttavia vihollisia. Suuremmat laumat kannattaakin ainakin aluksi kiertää kaukaa, mutta aseistuksen karttuessa niitäkin vastaan saattaa pärjätä.

(kuva: Sony)

Freakerlaumoja voi käyttää myös aseistuksena, sillä johdatin pelisession aikana vahingossa yhden laumoista maantierosvojen leiriin, jossa freakerit tekivät todellista tuhoa ihmisvihollisille. Vihollisvoimia voi siis käyttää toisiaan vastaan.

- Hyvä, että huomasit sen! Kun freakerit saalistavat, niin kukaan ei ole turvassa. Ne liikkuvat joko suuremmissa tai pienemmissä laumoissa. Ihmisen huomattuaan ne ottavat hänestä vainun ja metsästävät piilottelevan tämän käsiinsä kaikin keinoin. Ne tekevät pesiä mitä synkimpiin paikkoihin ja on pelaajasta itsestään kiinni, että puhdistaako pesän polttamalla vai jättääkö sen rauhaan. Tälläkin valinnalla saattaa olla seurauksia, Roth sanoo.

Pelin julkaisuun on enää hieman yli kuukausi aikaa ja Bend Studios tiedottikin vastikään saaneensa sen täysin valmiiksi. Entä pelin tulevaisuus sitten? Onko Days Gonen maailma laajentumassa julkaisun jälkeen?

- Keskityimme alusta lähtien tekemään pelistä täydellisen avoimen maailman yksinpelikokemuksen. Maailma pitää sinut kyllä otteessaan pitkään. Pelin pääjuoni kestää noin neljäkymmentä tuntia, jonka jälkeen pelaaja voi vielä koluta kartalta läpi kaikki sivujuonteet. Lupaan julkaisuajalle jotain pientä yllätystä, mutta tulevaisuutta en voi vielä paljastaa, Roth sanoo hymyillen.

Days Gone julkaistaan yksinoikeudella Playstation 4:lle 26. huhtikuuta 2019.

Lue myös: Hämmentävää paholaisen murskaamista – Arvostelussa: Devil May Cry 5 (PC)

Lue myös: Koukuttava, haastava, ärsyttävä - Arvostelussa: Trials Rising (PS4)

Lue myös: Sisällötöntä lentelyä - Arvostelussa: Anthem (PC)

Kilpailut

Uusimmat