Kuva: Sony

Vuosi uutta konsolisukupolvea - Testissä: Sony Playstation 5

04.12.2021 11:15 - Henri Laukka / henri.laukka@bauermedia.fi

Uusi konsolisukupolvi on ollut nyt vuoden käytössä niillä, jotka ovat saaneet käsiinsä Sonyn tai Xboxin uuden olohuoneen kuninkaan. Saatavuuden puute on vieläkin sen suurin ongelma.

Uusi konsolisukupolvi ja sen mukana pelaamisen tulevaisuus - tai nykyisyys - on ollut julkaistuna marraskuun alkuun tultaessa noin vuoden ajan. Tämä artikkeli käsittelee niin sanotussa konsolisodassa Sonyn leirin tuotetta, Playstation 5 -konsolia, ja sillä pelaamista. Selvennyksenä, että pyysimme myös tuoretta Xbox-konsolia käyttöömme tätä artikkelia varten, mutta valitettavasti sellaista ei ollut saatavilla.

Suurin sanoin ja valtavalla hypellä aloitettu uuden konsolisukupolven kilpailu aloitettiin hyvissä ajoin ennen vuoden 2020 marraskuuta, jolloin Microsoftin Xbox Series S/X sekä Sonyn Playstation 5 -konsolit julkaistiin. Niin sanottu “konsolisota” sai kuitenkin heti kättelyssä ruman käänteen, kun koko maailmaa vaivaava puolijohdepula nosti päätään ja tietoteknisten laitteiden menekki ylitti tuotannon moninkertaisena. Ensimmäiset viitteet komponenttipulasta nähtiin PC-markkinoilla, kun Nvidian ja AMD:n julkistamat uudet näytönohjaimet vietiin varastoista ennenkuin ne  ehtivät edes saavuttaa kauppojen hyllyjä. Sama pula vaivasi jo tuolloin myös pelikonsolivalmistajia ja tuoreita vastajulkaistuja pelikonsoleita myytiin lähinnä “ei oolla” Suomessa ja muualla maailmassa. Tilanne ei ole muuttunut siitä mihinkään.

Sonyn PULSE 3D-kuulokkeet ovat hienosti suunnitellut. (kuva: Sony)

Ne harvat, jotka ovat saaneet vuoden aikana konsolin käsiinsä joko ennakkotilauksen tai jälleenmyyjien varastotilanteen kärsivällisen kärkkymisen seurauksena, ovat kuitenkin päässeet maistamaan uuden konsolisukupolven lippulaivatuotteiden pelitarjontaa. Onko se kuitenkaan ollut kaiken sen vaivan - ja joidenkin kohdalla nettihuutokaupoissa maksettujen moninkertaisten kauppahintojen - arvoista vai onko monien himoitsema Playstation 5 -konsoli hypeensä verraten pettymys?

Tekniseltä kantilta tarkasteltuna odotus on ollut todellakin sen arvoista. Uuden sukupolven konsolien ydinajatuksena on tuoda vihdoinkin 60fps (frames per second, ruutua sekunnissa) pelaaminen 4K-ympäristöön, eli siis suurimmasta osasta nykykoteja löytyvien televisioiden resoluutiolle. Edellinen sukupolvi tukee pääasiassa ainoastaan puolta tästä, eli 30fps:ää, joskin ainakin osa myöhemmän ajan videopeleistä (esimerkiksi Nioh 2) tukee PS4 Prolla myös 60fps ruudunpäivitysnopeutta.

Tässä kohtaa PC-pelaajat naureskelevat partaansa, sillä heidän maailmassaan nämä ruudunpäivitysnopeudet ovat olleet arkipäivää jo pidempään. Ei silti ole nykyraudallakaan helppoa suoriutua moisista määristä 4K-resoluutiolla, vieläpä konsolin kokoisella laitteella, mutta PS5 tekee sen leikiten.

Ghost of Tsushima on saanut Playstation 5:lle kasvojenkohotuksen. (kuva: Suckerpunch)

Ruudunpäivitysnopeuksien välillä on pelatessa ihan valtaisa, ja konkreettisesti silmällä havaittava, ero ja PS5:llä kaikki uuden generaation pelit pyörivät suoraan sulavammalla tahdilla. Playstation 5 kykenee myös tuottamaan peleissä säteenseurantaa, joka mahdollistaa muun muassa veden pinnasta, ikkunoista ja peileistä nähtävän reaaliaikaisen valonsäteiden heijastuksen. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta muutamalla sanalla sanoen pelien valaistus näyttää todella hyvältä ja pelimaailman heijastukset realistisemmilta.

Joihinkin peleistä on mahdollistettu PC-maailmasta tuttuun tyyliin tarkempien graafisten asetusten säätömahdollisuus, mikä on kiva lisä pelaajille, jotka haluavat enemmän kontrollia peleihinsä. Pelit toimivat kuitenkin sellaisenaan suoraan niillä asetuksilla, jotka niihin tarjotaan oletuksena, joten näihin asioihini ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota, jos ei halua.

Lapsillekin sopiva toimintaseikkailu Ratchet & Clank: Rift Apart on hieno pelikokemus. (kuva: Insomniac)

Entäs pelitarjonta sitten?

Monilla netin keskustelupalstoilla konsolin jo haltuunsa saaneet ovat valitelleet, että PS5:lle ei ole saatavilla rehellisiä uuden sukupolven pelejä. Tämä saattoi pitää paikkansa vuosi sitten konsolin julkaisun aikaan, mutta nykyisin väitettä voidaan mielestäni pitää epärehellisenä. Vaikkakin osa peleistä on julkaistu myös Playstation 4 -konsolille ja ne ovat tuossa muodossa pelattavissa myös Playstation 5:llä, niin esimerkiksi Days Gone, Ghost of Tsushima sekä Assassins Creed: Valhalla ovat saaneet myös uuden konsolisukupolven päivityksensä, joka mahdollistaa muun muassa pelien rullaamisen viilatuilla grafiikoilla ja 60fps-nopeudella. Tämä tekee niistä mielestäni myös uuden sukupolven pelejä, joita pelaa todella mielellään vaikka uudemman kerran uudemmalla konsolilla.

Konsolille on julkaistu myös liuta puhtaasti uuden sukupolven pelejä, jotka hivelevät silmää ja ottavat kaiken potentiaalin irti konsolin koneistosta ja oheislaitteista. Näistä sain pelattavakseni From Softwaren Demon’s Soulsin, Insomniacin Spider-Man: Miles Moralesin sekä suomalaisen Housemarquen Returnalin. Näistä Spider-Man on toki julkaistu myös PS4:lle, mutta se on silti yksi PS5:n kanssa samaan aikaan julkaistuista peleistä, joten lasken sen tähän mukaan.

Jos pitäisi tiivistää uuden sukupolven pelien ensivaikutelma, niin kyllä tässä uuden äärellä ollaan. Esimerkiksi Spider-Man: Miles Morales rakentaa loistavasti esiosansa perustuksille ja seittien kanssa sinkoilu pitkin Manhattania on parasta viihdettä pitkään aikaan. Samoin Death Stranding on kokenut ison kasvojenkohotuksen ja peliä pelaa oikein mielellään tuplatulla ruudunpäivitysnopeudella.

Spider-Man: Miles Moralesin grafiikat hivelevät silmiä. (kuva: Insomniac)

Demon’s Souls Remake puolestaan näyttää säteenseurannan ja päivitettyjen grafiikoidensa ansiosta alkuperäistä peliään valovuosia paremmalta tekeleeltä. Demonien lahtaaminen ja sielujen metsästäminen ei ole koskaan tuntunut näin hyvältä. Oman osansa siitä tekee ehdottomasti aiemmin mainittu 60fps-ruudunpäivitysnopeus, joka ei nyi tai takeltele missään vaiheessa peliä. Konsolin myyntivaltiksi tehty ja sen julkaisun aikaan julkaistu Demon's Souls on ehdottomasti hankkimisen arvoinen varsinkin haastavista Soulslike-peleistä pitäville.

Suomalaisittain kiinnostavin peli koko katraasta on ehdottomasti kotimaisen Housemarquen Returnal. Roguelite-tyylinen räiskintäpeli ottaa tarinallisen arvoituksellisuutensa esille tuomiseen kaiken tehon irti Playstation 5 -raudasta ja oheislaitteista. Peli näyttää kaikessa hämyisyydessään äärimmäisen hyvältä. Ihan viimeisen päälle. Housemarquen tekele ei häpeä isompien pelitalojen tuotoksille millään tavalla teknisesti tai graafisesti, ja viimeistään Returnalia pelatessa huomaa, miten pirun hyvältä ja innovatiiviselta Sonyn uusi DualSense ohjain tuntuu ja 3D-äänellä varustetut kuulokkeet kuulostavat.

Suomalaisen Housemarquen Returnal julkaistiin yksinoikeudella Playstation 5:lle. (kuva: Housemarque)

Sonyn konsolin oheislaitteista yhtenä innovatiivisena valttina on toitotettu DualSense-ohjainta ja sen uutta haptisen palautteen järjestelmää. Periaatteessa siis ohjain tärisee eri tavalla esimerkiksi sen mukaan, minkälaisessa maastossa ja ympäristössä pelaajan hahmo astelee. Se täytyy sanoa, että kaikki se hype ja ihmettely ohjaimen ympärillä, pohjaa aitoon tunnelmaan ja ihmetykseen. DualSense ei ehkä muotoilultaan yllä Xboxin ikonisen - ja ainakin omaan käteeni täydellisesti sopivan tuntuman - ohjaimen tasolle, mutta sen haptiset ominaisuudet tuntuvat lisäävän nimensä mukaisesti uuden aistin pelaajan sormenpäihin. DualSensen tuntumaa on vaikea kuvailla sanoin, se pitää itse kokea.

Konsolin mukana toimitetaan DualSensen kokemiseen oivallinen ja valmiiksi asennettu, Sonyn maskotiksikin miellettävän astro botin tuorein seikkailu, Astro’s Playroom -peli. Heti leikkihuoneen kärkeen esitellään juurikin uuden ohjaimen toimintaa animaatiolla, jossa ohjaimen sisään kaadetaan kasa astro botteja, jotka kolahtelevat fyysistä ohjainta käännellessä virtuaalisesti sen sisäseinämiin. Tämä tuntuu hämmentävältä ja sanalla sanoen siistiltä. Viimeistään tässä kohtaa, ja Astro’s Playroomia pelatessa, pelaaja käsittää, kuinka rajoja venyttävästä ja lähes rikkovasta innovaatiosta on kyse. Myös DualSensen liipaisimet ovat pelitilanteisiin mukautuvia, ja ne tuottavat esimerkiksi peleissä jousella tai muilla aseilla ampuessa normaalista löysästä tilastaan poiketen liipaisimen tuntuisen vastuksen.

DualSenseä ei turhaan markkinoida konsolin valttina kilpailijoihin nähden, sillä sitä se todellakin on.

Sonyn DualSense -ohjain on aidosti innovatiivinen kapistus. (kuva: Sony)

Sonyn 3D-ääntä tykittelevien PULSE 3D -kuulokkeiden äänimaailma ei sen sijaan ole ihan niin tajuntaa räjäyttävä kokemus. Kuulokkeet itsessään ovat toki laadukkaat ja hintansa arvoiset, mutta paljon hypetetty 3D-äänimaisema ei kuitenkaan ole ihan niin ilmeisen vakuuttava kuin DualSense on ohjaimena. En siis tarkoita, etteikö äänen kolmiulotteisuus olisi viimeisen päälle viilattua ja hienon kuuloista, mutta se ei mielestäni eroa niin radikaalilla tavalla Sonyn edellisen sukupolven kuulokkeiden äänimaailmasta, että niiden äänenlaatu olisi kovinkaan pitkä teknologinen loikka.

Playstation 5:llä pelaaminen osoittautui alusta asti odotuksia valtavasti paremmaksi kokemukseksi. Nykykonsolien suurin etu on pelimukavuus ja helppous, eli se, että ne käynnistyvät haluttuun tilaan hetkessä eikä pelaajan tarvitse tehdä muuta kuin ottaa konsolin ohjain kouraansa. Sonyn uutukainen naulaa varsinkin vaivattomuusaspektin todella onnistuneesti. Konsoli herää viimeistä huutoa olevan SSD-levynsä ansiosta lepotilasta muutamissa sekunneissa ja pelaaja pääsee hyppäämään takaisin pelaamansa pelin maailmaan heti kotisohvalle istuuduttuaan. Pelimukavuus on tapissa ja kaikki käyttöliittymästä peleihin ja siltä väliltä toimii moitteettomasti. Priimaa puskee.

From Softwaren Demon's Souls on Playstation 5 pelikonsolin julkaisun vetonauloja. (kuva: From Software)

Konsolin tulevaisuus pelijulkaisujen suhteen näyttää myös todella valoisalta. Helmikuussa pihalle pusketaan Dying Light 2: Stay Human, Horizon Forbidden West sekä From Softwaren kauan odotettu Elden Ring. Maaliskuussa odottaa upouusi osa legendaarisesta ajosimulaattorista Gran Turismosta ja ensi vuodelle on myös uumoiltu muun muassa Sonyn yksinoikeuspelien Ghostwire Tokyon ja God of War Ragnarökin julkaisuja kymmenistä muista julkaisuista puhumattakaan. Odotukset ovat siis suuria.

Uuden sukupolven konsolien suurin ongelma lienee tällä hetkellä se, että niitä ei saa ostettua juuri mistään, ja silloin kun saa, niin ne myös myydään loppuun hetkessä. Monet jälleenmyyjät ovat jopa arponeet erikseen osto-oikeuksia saadakseen konsolin sitä hamuavien käsiin. Sama ongelma vaivaa toki myös Sonyn pahinta kilpailijaa Microsoftia yhtiön Xbox Series S/X konsolien kanssa sekä tietysti myös PC-pelaajia näytönohjainvalmistajien komponenttipulan vuoksi. Tilanne tuskin tulee ihan lähitulevaisuudessa myöskään parantumaan, sillä koko maailmaa vaivaava puolijohdepula tulee näillä näkymin jatkumaan vielä vuosia.

God of War Ragnarök on vuoden 2022 odotetuimpia pelijulkaisuja. (kuva: Santa Monica Studios)

Vuodessa on ehtinyt jo tapahtua paljon ja tuleva vuosi pitää sisällään vieläkin enemmän.
Osto-oikeuden jonottaminen ja konsolivarastojen saldotilanteen kyttääminen saattaa siis kannattaa, sillä ne, jotka saavat konsolin jostain käsiinsä, tulevat varmasti nauttimaan sillä pelaamisesta.

Uusi konsolisukupolvi on siis täällä, vaikka se onkin varsin hankalasti saatavilla.

Lue myös: Netflix jatkaa videopelien parissa - nyt tuotannoksi on kääntymässä suosittu fantasiamaailma

Lue myös: "Paratiisin tappava tylsyys" - Arvostelussa: Far Cry 6 (PC)

Kilpailut

Uusimmat